Villkor, frakter och integritetspolicy

Viktigt om dina personuppgifter

GDPR är ett regelverk för hur vi som e-handlare får behandla dina personuppgifter. Från och med den 25 maj 2018 ersätter GDPR (General Data Protection Regulation) den svenska personuppgiftslagen. När du handlar hos oss godkänner du vår behandling av dina personuppgifter. Du kan läsa mer om hur vi behandlar dina uppgifter i vår integritetspolicy.

Vår integritetspolicy i korthet:

Vi samlar bara in nödvändig information för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig,
och delar aldrig ut dina uppgifter till tredje part om det inte krävs för att kunna fullgöra vårt åtagande till dig (exempelvis fraktbolag som får nödvändiga uppgifter för att kunna leverera ordern till dig), och för att möta ställda lagstadgade bokföringskrav.

Porto och avgifter (gäller Sverige):

Kaffecompagniet subventionerar fraktkostnader enligt villkor i webbutikens kassa. Fraktfritt på beställningar över 500 kr till privatpersoner och vid 800 kr för företagspaket.

Leveranstid:

Lägger du din beställning före kl. 11.00 en vardag och varan/varorna finns i lager vid beställningstillfället skickas godset normalt samma dag. Hempaket tar ca 1-3 dagar, företagspaket ca 1-2 dagar beroende på fraktbolagets beläggning. Beställda varor som inte finns i lager levereras så snart det är möjligt. Vår kundtjänst håller dig informerad om leveranstiden vid sådant tillfälle.

Outlösta Paket:

Om du inte hämtar ditt paket från utlämningsstället inom 14 dagar skickas ditt paket tillbaka till Kaffecompagniet. Outlösta paket debiteras en avgift om f.n. 190 kr (inkl. moms) som avser fraktbolagets avgifter till oss för den extra hanteringen. Kostnaden debiteras dig via samma betalsätt som du gjort ditt köp. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt utlämningsställe och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som outlöst och debiteras automatiskt. Vid förnyad utsändning tillkommer vår faktiska fraktkostnad, vilket normalt är 59-120 kr beroende på vikt och storlek på försändelsen.

Felaktiva leveransuppgifter:

Vid felaktigt angvien leveransadress samt leveranshinder tar transportbolaget ut extra avgfiter från oss. Detta är inget vi kan styra över utan dessa avgifter går utan dröjsmål vidare till dig som kund. Avgifterna är för närvarande 243,75 kr för ändring av transportuppdrag samt 125 kr för leveranshinder.

Restnotering:

Är någon vara slut förbehåller sig Kaffecompagniet rätten att restnotera alternativt stryka varan från ordern om inte leverans kan ske inom rimlig tid. Vi skickar givetvis restordrar fraktfritt. För att restorder skall kunna ske, måste de restnoterade artiklarnas varuvärde överstiga 350 kr inkl. moms.

Skrymmandetillägg:

Skrymmandetillägg tillkommer om sådan är aktuell för varan, se produkttext i webshop.

Export:

Vi exporterar endast till vissa EU-länder. Vid export är minsta beställning 1000 SEK inkl. svensk moms. Vid export gäller kortbetalning- eller förskottsbetalning. Olika fraktvillkor gäller för olika länder.

Vid köp och leverans till länder utanför Sverige tillämpas sk "part-warranty".
Detta innebär att vi under garantitiden står för reservdelar som täcks av garanti, samt tillhandahåller nödvändig information för att själv kunna utföra ett eventuellt reservdelsbyte.

Skadade försändelser:

Skadade försändelser skall reklameras direkt vid utlämningsstället för paket som går via servicepoint, alternativt direkt till chauffören vid leverans direkt till dörr.

Kortbetalning:

Hos Kaffecompagniet betalar du tryggt och säkert med kort över Internet och i butik.

  • Du är skyddad

Via vårs betalningspartners, erbjuder vi ett säkerhetssystem där all data skickas krypterat. Kortnummer sparas inte i våra system och den senaste tekniken från både VISA och MasterCard används för verifiering. Vi följer de lagar som gäller för registrering och identifiering på Internet och systemets plattform bygger på samma teknik som används av banker och myndigheter. Allt detta sammantaget gör att vi kan garantera dig absolut högsta säkerhet så att du kan känna dig trygg när du handlar hos Kaffecompagniet.

  • Extra trygghet

För att ytterligare säkra vår lösning, har vi valt att arbeta med stark SSL-kryptering. Detta innebär att alla känsliga kortuppgifter du knappar in går över en krypterad förbindelse via vår externa betalningspartners. Inga kortdata passerar eller lagras hos Kaffecompagniet.

Reservation:

Vi reserverar oss mot slutförsäljning, bild- och textfel i webshopen. Av tekniska skäl kan produkternas färger avvika något från verklighetens. Vi förbehåller oss rätten att ersätta vara med likvärdig vara. Beställt gods levereras väsentligen i enlighet med beskrivning i shopen. Skulle en avvikelse resultera i att du inte vill ha varan gäller självklart ångerrätt enligt distans- och hemförsäljningslagen.

Kunduppgifter

De personuppgifter du lämnar oss i samband med din beställning används för normal kundadministration och följer den praxis för kundregister som uppges i Personuppgiftslagen (PUL).

Köpvillkor

Priser:

Moms (25%, 12% alt 6%) är inräknad i alla priser gäller, med reservation för eventuella fel så som de står angivna på www.kaffecompagniet.se. Priserna i vår fysiska butik och nätbutik kan i vissa fall fluktuera.

1 års garanti för privatpersoner:

Under garantitiden åtar sig Kaffecompagniet Sthlm AB att svara för varans funktion. Garantin gäller inte vid: olyckshändelse, vanvård, överspänning/åska, onormal användning eller om du undlåtit att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Var noggrann med ditt kvitto, det är din garantisedel. Vara med garantifel repareras.
Om reparation anses olönsam, kan varan bytas ut mot annan vara med motsvarande funktion/prestanda. För juridiska personer gäller 6 månaders- eller av tillverkaren angiven garanti, se produktens förpackning eller manual.

3 års reklamationsrätt:

Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år. För att åberopa reklamationsrätten är det du som kund som skall påvisa att felet på varan fanns vid inköpstillfället. Detta skall göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet.

Ångerrätt gäller vid köp från webshop:

När du handlar från kaffecompagniet.se gäller ångerrätten enligt distanslagen. Som kund hos oss kan du alltid ångra ditt köp inom föreskriven tid genom att meddela kundtjänst detta. Kundtjänst lämnar i samband med detta information om hur du skall returnera varan samt hur återbetalning kommer att ske. Distanshandelslagen ger dig rätt till 14 dagar från den dag då du tagit emot varan. Ångerrätten gäller dock inte produkter där färskhet är av stor vikt (ät- och drickbara produkter) eller produkter som krävt en extra arbetsinsats vid förpackning etc (exempelvis presentkorgar mm). Ångerrätt gäller om varan inkl. tillbehör återsänds i oanvänt skick i oskadad originalförpackning. Vid retur av del eller hel order där den återstående ordersumman understiger vår fraktfria gräns drar vi av vår faktiska fraktkostnad (från, men inte begränsat till 59 kr för servicepoint och 99 kr för paket) från returbeloppet. Kostnaden för att skicka tillbaka ditt ångrade köp betalar du som kund.

Öppet köp gäller vid köp i butik:

Hos oss har du 30 dagars öppet köp. Förlängt öppet köp gäller i december. För varor köpta från och med 25:e november gäller öppet köp fram till och med trettondag jul. För att åberopa öppet köp, måste:

a) kvitto uppvisas
b) varan skall vara oanvänd i originalförpackningen med tillhörande plast- och packmateriel
c) kartonger och förpackningar skall vara oskadade
d) svetsade och/eller plomberade förpackningar skall vara oöppnade.

Vid brist i något av ovanstående nekas öppet köp. Öppet köp gäller inte ätbara produkter, måttbeställd vara (t.ex. tampermattor eller slangar), specialbeställd vara eller där annat anges i beskrivningstexten.

Garantireklamation:

Är du välkommen med till vår butik på Torsgatan 47 i Stockholm. Om du hellre vill skicka garantiärendet till oss rådgör du alltid med vår kundtjänst så att vi på bästa sätt kan avhjälpa felet. Om felet inte kan avhjälpas på annat sätt än att du returnerar varan, skickas en returfraktsedel där kostnaden för frakten är förbetald. Emballera godset väl, du står själv för eventuella transportskador som uppstår när gods skickas in till oss. Returer belagda med lösen, löses ej. Produkter som returneras utan föregående anmodan att göra så accepteras ej.

Garantiservice:

Normalt förfarande vid garantireklamation är reparation. Normal reparationstid är 2-14 dagar. Om inget fel konstateras av aktuell serviceverkstad, kan undersökningsavgift samt returfrakt komma att debiteras dig.

Serviceverkstad:

Vi har en egen verkstad som utför service och reparationer på de varumärken vi arbetar med. Våra ledtider är korta och vi strävar efter att genomföra alla serviceärenden inom 1-3 dagar. Kontakta oss gärna för beräknad väntetid och/eller kostnadsförslag. När en service är utförd lämnar vi 3 månaders garanti på det utförda arbetet.

Tvist:

Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Fakturering:

Vi använder oss av tredje part (f.n. Svea Ekonomi) för fakturering till privatpersoner och företag. Villkor och eventuella avgifter framgår i kassan vid slutförande av köp och val av betalmetod.

Möjlighet till delbetalning i 3, 6, 12 eller 36 månader för privatpersoner. Enkelt och smidigt! Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. Du får direkt besked om din ansökan beviljats och vi kan då hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad, så kan du välja ett alternativt betalningssätt. Ordern levereras enbart till din folkbokförda adress. 3 månader med 0 % ränta (uppläggningsavgift 95 kr), 6 månader med 0 % ränta (uppläggningsavgift 195 kr), 12 månader med 0 % ränta (uppläggningsavgift 295 kr), 18 månader med 10,7 % ränta (uppläggningsavgift 295 kr), 24 månader med 10,7 % ränta (uppläggningsavgift 295 kr)